tiistai 17. marraskuuta 2015

VIELÄ KROATIAA: BRAC, TROGIR, MAKARSKA




Kun lähdimme tälle syysmatkalle minulla oli kunnianhimoinen ajatus  patikoinnista, pyöräilystä ja muutenkin liikunnallisesta lomamatkasta.   Lähinnä olin suunnitellut patikointia Kroatian luonnonpuistossa ja saarilla sekä Italian Cinque Terressä ja pyöräilyä  Hvarin saarella. No, ei siitä oikein tullut mitään, liikunta oli sitten lähinnä kävelyä (tooosi paljon!) ja liikkuminen tapahtui muuten junalla, bussilla jne. Hvarin saarelle ei edes menty ollenkaan, olin ottanut huonosti selvää lauttojen liikkumisesta niin myöhään syksyllä, ja ilmeni että ainoa tapa päästä sinne oli hidas lautta, joka kulkee sinne 2,5 tuntia ja tietysti saman verran takaisin. Vaikka  meri onkin  kaunis ja mielenkiintoinen, niin tulimme siihen tulokseen että meren tuijottaminen 5 tuntia on liikaa, varsinkin kun sitä näkee täällä kotonakin riittävästi.

Sensijaan lähdimme Bracin saarelle johon pääsi vajaassa tunnissa. Saari on vajaan 500 km2 kokoinen ja asukkaita on n 13000. Saari on tunnettu marmorilouhoksistaan, väittävät että Bracin marmoria on käytetty esim Valkoisen talon rakentamiseen. Me ei nähty yhtään marmorilouhosta. 



Lautta rantautui saaren pääkaupunkiin Supetariin, mutta lähes kaikkien matkustajien määränpää oli Bol-niminen kaupunki joka sijaitsee saaren vastakkaisella puolella ensin ajetaan serpentiinejä ylös, ja sitten taas alas. Sinne oli tarkoitus mennä bussilla, mutta satamassa oli jonottain tila-autoja jotka tyrkyttivät matkoja ’samaan hintaan kun bussi’ ja sellaisella me sitten menimme. Paluumatkalla, jonka teimme bussilla, selvisi että sillä hinnalla jonka se tila-auto veloitti per asiakas, pääsee bussilla edestakaisin


No niin, Bolin  vetonaula on Zlatini Rat (Golden Cape), 500m pitkä mereen työntyvä niemeke joka siirtyy ja muuttuu jatkuvasti merivirtojen ja tuulten mukaan. 





Kuvahaun tulos haulle zlatni rat

Noi kuvat ei tietenkään oo mun ottamia.

Se on suosittu uimaranta ja sen ympärille onkin rakennettu paljon siihen liittyvää, ravintoloita, kioskeja ym, mutta tähän aikaan vuodesta kaikki oli suljettu. Sattui vielä todella tuulinen päivä ja odotin koko ajan että niemi lähtisi liikkeelle mutta ei se mihinkään lähtenyt. 





Kaupungista on niemelle noin kilometrin matka ja kävelytie sinne on todella upea, marmorilla päällystetty leveä kulkuväylä jonka varrella on ravintoloita, myyntikojuja, näköalapaikkoja ja hienoja huviloita ja hotelleja.







Aika korkealla olimme, rannassa häämöttää kaupunki.

Vajaan 30 km päässä Splitistä sijaitsee vanha kaupunki nimeltä Trogir. Se on 1800 vuotta vanha kaupunki ja Unescon maailmanperintökohde. Kaupunki sijaitsee saarella jonka yhdistää mantereeseen ikivanha kivisilta. Se on autoton ja pieni, sanotaan että se on 750 askeleen mittainen. Mutta NIIN kaunis!





 
Hauska yksityiskohta Trogirin kirkon kastekappelin katossa.


Koko kastekappeli on koristeltu lapsiaiheilla.







Kissoja on valtavasti, joka puolella , tuo alemman kuvan ruokapaikka on ihan keskellä jalkakäytävää.


Roopevaari löysi Trogirista ikäistään seuraa...

Trogiriin mennessä sattui taas pieni kömmähdys. Olimme Splitin linja-autoasemalla, bussiliput oli ostettu ja minulle oli kerrottu että bussi lähtee laiturilta yksi. Siinä sitten seisoimme laituri ykkösen kohdalla ja seurasimme bussiaseman vilskettä. Jonkun ajan päästä rupesi tuntumaan että sen bussin pitäisi jo tulla, ja huomattiin että sen olisi pitänyt lähteä jo aikaa sitten. No niin, kun tarkemmin katselin ympärilleni ja kiinnitin huomioni muuhunkin kun ihmisiin, niin totesin että tässä onkin kolme kappaletta ykköslaituria, ja meidän bussi oli tullut ja mennyt jo aikaa sitten huomaamattamme. Ei muuta kun ostamaan uudet liput. Ei ollut kallista, mutta harmitti jäädä taas odottamaan seuraavaa bussia.

Teimme vielä päiväretken Splitistä n 60 km etelään, kaupunkiin nimeltä Makarska. Makarskan aluetta sanotaan Kroatian rivieraksi, se on 50 km pitkä ranta-alue joka, ellen ihan väärin muista,on ainoa alue missä on hienohiekkaisia rantoja, kaikissa muissa paikoissa on pikkukiveä. Makarskan rannalla oli  jopa auringonottajia, tosin ei kovin montaa. Kaupunki itsessään muistutti aikalailla muita käymiämme kaupunkeja, kaupungin muuri, rantabulevardi, huvivenesatama ja linnoitus, mutta sillä on yksi suuri erikoisuus: vuori. Kaupunki sijaitsee Biokovo-vuoren kupeessa ,rannan ja vuorenrinteen välissä. Vuori on yli 1700m korkea, Dalmatian korkein alue. Jyrkästi kohoava vuorenrinne siinä heti kaupungin vanhojen kivitalojen ja muurien takana on todella vaikuttava.


Vuorenrinteessä kulkeva tie, bussin ikkunasta otettu kuva.














Tavarantoimitukset kapeakujaisissa kaupungeissa voisi olla  haasteellista, mutta Splitissä asia hoituu tällaisilla sähkökäyttöisillä kuljetusvaunuilla. Niillä sitten kuljetellaan ihan kaikkea, jopa tyylikkäillä antiikkituoleilla istuvia ihmisiä.


Tähän päättyy tämän matkan postaukset, toivottavasti kuntoa riittää tutkia maailmaa vielä paljon.























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti